قوزپشتی ( کایفوز – سیفوز – کایفوزیس – گوژپشتی )

کایفوز ( سیفوز – کافوزیس – گوژپشتی ) نوعی اختلال ستون فقرات است که در آن منحنی بیش از حد ستون فقرات به سمت خارج منجر به گرد شدن غیرطبیعی قسمت فوقانی کمر می شود.

این وضعیت گاهی اوقات به عنوان “برگشت عقب” یا – در مورد یک منحنی شدید – به عنوان “قوز عقب” شناخته می شود.

قوزپشتی می تواند در هر سنی رخ دهد ، اما در دوران بلوغ شایع است.

در اکثر موارد ، کایفوز مشکلات کمی ایجاد می کند و نیازی به درمان ندارد.

گاهی اوقات ممکن است بیمار به منظور بهبود وضعیت بدن و تقویت ستون فقرات ، نیاز به بستن بریس یا انجام تمرینات ورزشی داشته باشد.

در موارد شدید ، کایفوز می تواند دردناک باشد ، باعث تغییر شکل قابل توجه ستون فقرات شود و منجر به مشکلات تنفسی شود.

بیماران مبتلا به کایفوز شدید ممکن است برای کاهش منحنی بیش از حد ستون فقرات و بهبود علائم خود نیاز به جراحی داشته باشند.

آناتومی

ستون فقرات شما از سه قسمت تشکیل شده است. وقتی از پهلو مشاهده شود ، این قسمت ها سه منحنی طبیعی تشکیل می دهند.

به منحنی های “c شکل” گردن (ستون فقرات گردنی) و کمر (ستون فقرات کمری) لوردوز گفته می شود. منحنی “c شکل” معکوس قفسه سینه (ستون فقرات قفسه سینه) قفسه سینه نامیده می شود.

این انحنای طبیعی ستون فقرات برای تعادل مهم است و به ما کمک می کند تا به حالت ایستاده قرار بگیریم.

اگر هر یک از منحنی ها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک شود ، ایستادن صاف کار دشواری می شود و وضعیت بدن ما غیرطبیعی به نظر می رسد که به این ناهنجاری کایفوز می گویند.

وقتی از پهلو مشاهده می شود ، یک ستون فقرات طبیعی دارای سه منحنی آرام است.

سایر قسمت های ستون فقرات شما شامل موارد زیر است: مهره ها ستون فقرات از ۲۴ استخوان کوچک مستطیلی شکل به نام مهره تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته اند. این استخوان ها منحنی های طبیعی کمر شما را ایجاد کرده و به هم متصل می شوند و یک کانال محافظت از نخاع ایجاد می کنند.
دیسک های بین مهره ای. در بین مهره ها دیسک های بین مهره ای انعطاف پذیر وجود دارد. این دیسک ها مسطح و گرد و ضخامت حدود نیم اینچ دارند. دیسک های بین مهره ای مهره ها را تکیه گاه می کنند و هنگام راه رفتن یا دویدن به عنوان کمک فنر عمل می کنند.

شرح

اگرچه ستون فقرات قفسه سینه باید یک کایفوز طبیعی بین ۲۰ تا ۴۵ درجه داشته باشد ، اما ناهنجاری های وضعیتی یا ساختاری می توانند منحنی خارج از این محدوده طبیعی ایجاد کنند.

در حالی که اصطلاح پزشکی برای منحنی بزرگتر از حد نرمال (بیش از ۵۰ درجه) در واقع “هایپرکایفوز” است.

اما اصطلاح “گوژپشتی” معمولاً توسط پزشکان برای اشاره به وضعیت بالینی انحنای بیش از حد در ستون فقرات قفسه سینه که منجر به یک پشت کمر گرد شده است استفاده می گردد.

کایفوز می تواند بیماران را از هر سنی درگیر کند. با این حال ، این بیماری در دوران بلوغ شایع است ( زمان رشد سریع استخوان).

شدت کایفوز ممکن است متفاوت باشد.  به طور کلی ، هرچه منحنی بیشتر باشد ، وضعیت جدی تر است.

منحنی های ملایم تر ممکن است باعث درد خفیف کمر یا عدم علائم آن شوند.  انحناهای شدیدتر می توانند باعث تغییر شکل قابل توجه ستون فقرات و در نتیجه ایجاد قوز پشت در بیمار شوند.

علائم

علائم و نشانه های قوزپشتی بسته به علت و شدت منحنی متفاوت است. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • شانه های گرد شده
  • قوز قابل مشاهده در پشت
  • کمر درد خفیف
  • سفتی ستون فقرات
  • همسترینگ تنگ (عضلات پشت ران)

به ندرت ، با گذشت زمان ، منحنی های پیشرونده ممکن است منجر به موارد زیر شود:

• ضعف ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاها
  • از دست دادن احساس
  • تنگی نفس یا سایر مشکلات تنفسی

درمان غیرجراحی

درمان غیر جراحی برای بیماران مبتلا به قوزپشتی یا کایفوز پاسچرال توصیه می شود.

همچنین برای بیماران مبتلا به کایفوزیس شوئرمن که منحنی های آنها کمتر از ۷۵ درجه است ، توصیه می شود.

درمان غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشاهده : پزشک شما ممکن است برای اطمینان از بدتر نشدن منحنی منحنی را کنترل کند.
ممکن است از کودک شما خواسته شود که برای ویزیت های دوره ای و اشعه ایکس تا زمان رشد کامل وی برگردد.
تا زمانی که منحنی بدتر نشود یا دردناک نشود ، ممکن است به درمان دیگری نیاز نباشد.

فیزیوتراپی:  ورزش های خاص می توانند با تقویت عضلات شکم و کمر ، به تسکین کمر درد و بهبود وضعیت بدن کمک کنند.
برخی از تمرینات همچنین می تواند به کشش همسترس تنگ کمک کرده و مناطقی از بدن را که ممکن است در اثر عدم تنظیم تراز ستون فقرات تحت تأثیر قرار گیرد ، تقویت کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): NSAID ها ، از جمله آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن ، می توانند به تسکین کمردرد کمک کنند.

استفاده از ارتوز:  مهاربندی ممکن است برای بیماران مبتلا به کیفوز شوئرمن که هنوز در حال رشد هستند توصیه شود.
نوع خاص بریس و تعداد ساعاتی که باید در روز استفاده شود به شدت منحنی بستگی دارد. با بهبود منحنی ، پزشک شما به طور مرتب بریس را تنظیم می کند.
به طور معمول ، تا زمانی که کودک به بلوغ اسکلتی نرسد و رشد آن کامل نشود ، این بریس پوشیده می شود.

بخش ارتوپدی فنی مجموعه ارتوپدی دیاکو ( ارتوپدی فنی آرمین ) به صورت تخصصی در زمینه تولید و ساخت ارتوزهای مناسب برای درمان و بهبود مشکلات اسکلتی و عضلانی ( کایفوز و قوزپشتی ) فعالیت می کند.

درمان جراحی

جراحی اغلب برای بیماران مبتلا به کایفوز مادرزادی توصیه می شود.

جراحی نیز ممکن است برای موارد زیر توصیه شود:

• بیماران مبتلا به کایفوز Scheuermann که دارای منحنی های بالاتر از ۷۵ درجه هستند
  • بیماران مبتلا به کمر درد شدید که با درمان غیر جراحی بهبود نمی یابد

همجوشی ستون فقرات یک روش جراحی است که معمولاً برای درمان کایفوز استفاده می شود.

اهداف همجوشی نخاعی عبارتند از:

• درجه منحنی را کاهش دهید
  • از پیشرفت بیشتر جلوگیری کنید
  • به مرور بهبود را حفظ کنید
  • در صورت وجود؛ درد کمر قابل توجه را تسکین دهید.

اگر قوزپشتی یا کایفوز زود تشخیص داده شود ، اکثر بیماران می توانند بدون جراحی با موفقیت درمان شوند و زندگی سالم و فعالی داشته باشند.

اگر درمان نشود ، پیشرفت منحنی به طور بالقوه می تواند منجر به مشکلاتی در بزرگسالی شود.

برای بیماران مبتلا به گوژپشتی، معاینات منظم برای نظارت بر وضعیت و بررسی روند پیشرفت منحنی ضروری است.

دیدگاهی بنویسید