کمردرد در کودکان ( درد کمر )

کمردرد کودکان

کمردرد در کودکان - درد کمر - کمردرد

کمردرد در کودکان ( درد کمر )

کمردرد در کودکان : ستون فقرات از استخوان ها (مهره ها) تشکیل شده است که توسط رباط ها (اتصالات قوی بافت نرم بین استخوان ها) به هم متصل شده و توسط دیسک ها از هم جدا می شوند.

استخوان ها ساختار و پشتیبانی را ارائه می دهند و از نخاع و ریشه های عصبی خروجی محافظت می کنند.

ماهیچه ها به ستون فقرات متصل می شوند و باعث تحرک می شوند. شایع ترین علت کمردرد فشار عضلانی ، آسیب یا استفاده بیش از حد است.

صدمات واقعی احتمالاً درصد کمتری از درد را نسبت به استفاده بیش از حد ایجاد می کند.

دویدن های مکرر ، پریدن ، حالت دهی ممکن است بیشتر از آسیب های حاد شایع باشد و تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان مبتلا به کمردرد کم تحرک و بدون علت مشخص درد هستند.

عدم تعادل یا ضعف اصلی عضلات ممکن است به درد کمک کند. علل کمتر شایع عبارتند از:

عفونت ، تومور ، ضربه

یا تغییر شکل های مختلف مانند:

میزان شیوع کمردرد در کودکان

در گذشته ، درد کمر در کودکان و نوجوانان غیر معمول تلقی می شد.

با این حال ، گزارشات اخیر نشان می دهد که کمردرد در کودکان شایع است. میزان کمردرد در کودکان با افزایش سن افزایش می یابد. در سن ۱۵ سالگی ، ۲۰ تا ۷۰ درصد از کودکان کمردرد را گزارش می دهند. اگرچه بیشتر کمردردها ناشی از یک مشکل جدی اساسی نیست ، اما این امر همیشه صادق نیست ، به ویژه در کودکان زیر ۵ سال.
کمردرد در کودکان

علایم ایجاد درد کمر

دردکمر می تواند در هر سنی و در هر مکانی در امتداد کمر یا ستون فقرات رخ دهد. در صورت گزارش درد شدید یا بدتر شدن کمردرد در کودکان ، دردی که بیش از چند روز طول می کشد ، یا دردی که با علائم هشداردهنده دیگری همراه است ، ضروری است که با پزشک مشورت کنید. درموارد زیر هم باید با پزشک مشورت کرد:

تب

کاهش وزن

درد شبانه یا درد در حالت استراحت

مشکل در راه رفتن

ضعف

بی حسی یا کاهش احساس در پا

دردی که از یک یا هر دو پا پایین می آید

مشکلات روده یا مثانه

تشخیص کمردرد

پزشک شما با شرح حال و معاینه فیزیکی شروع می کند. در طول تاریخچه ، پزشک شما سوالاتی در مورد سلامت کلی فرزند شما و همچنین سوالاتی که به طور خاص مربوط به کمردرد است ، می پرسد.

پزشک شما می خواهد بداند درد از چه زمانی شروع شده است ، آیا با آسیب یا فعالیت خاصی شروع شده و آیا بهتر یا بدتر می شود.

او از شما می پرسد که درد کجاست ، کی بدتر به نظر می رسد ، چه چیزی باعث بهتر شدن آن می شود و آیا شکایات دیگری مانند تب ، کاهش وزن ، درد در ساق پا یا تغییرات روده یا مثانه وجود دارد.

در طول معاینه فیزیکی ، پزشک شما می خواهد با دقت به فرزند شما نگاه کند. پزشک کودک شما را مشاهده یا معاینه می کند و به دنبال انحنای ستون فقرات ، وضعیت بدن ، تغییرات پوستی ، توانایی راه رفتن و تقارن است.

او هر یک از استخوان های پشت را لمس می کند یا احساس می کند تا مناطق درد را شناسایی کند. پزشک از فرزند شما می خواهد که به جلو ، عقب و پهلوها خم شود.

او رفلکس ها و احساسات را بررسی می کند و همچنین پاهای کودک شما را بالا و پایین می برد و به دنبال علائم فشار بر اعصاب خروجی از ستون فقرات است.

پزشک همچنین آزمایشاتی را برای ارزیابی انعطاف پذیری ، قدرت و هماهنگی انجام می دهد.

کمردرد در بچه ها

سایر موارد تشخیصی

پس از معاینه کامل کودک شما ، پزشک ممکن است یکی از چندین آزمایش یا آزمایش تصویربرداری را تجویز کند.

۱-اشعه ایکس برای نشان دادن هم ترازی استخوان ، تغییر شکل ، جابجایی ، شکستگی و برخی تومورها ، عفونت ها یا سایر اختلالات استخوانی مفید است.

۲-اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) از تکنیک های کامپیوتری اشعه ایکس برای ارائه تصاویر سه بعدی استفاده می کند. این اسکنها اغلب برای تهیه تصویربرداری دقیق از آناتومی پیچیده استفاده می شوند.

۳-تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای ارزیابی بافت های نرم مانند نخاع ، ریشه های عصبی و دیسک ها مفید است. برای یافتن عفونت ها ، تومورها و منابع عصبی کمردرد بسیار مفید است.

۴-اسکن استخوان شامل تزریق یک ماده به داخل ورید و سپس به دست آوردن تصاویری است که می تواند محل تجمع ماده را تشخیص دهد. این روش برای یافتن مناطقی از التهاب ، عفونت ها ، تومورها یا شکستگی هایی که در سایر انواع تصویربرداری به خوبی ظاهر نمی شوند مفید است.

۵-ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی توصیه شود ، به خصوص اگر نگران عفونت یا التهاب باشید. آزمایش خون معمولاً شامل شمارش کامل خون (CBC) ، میزان رسوب گلبول های قرمز (ESR) و پروتئین واکنشی C (CRP) است. مطالعات اضافی ممکن است اضافه شود.

علل و درمان کمردرد در کودکان

درمان کمردرد بستگی به شرایط زمینه ای دارد. به دلیل مشکل در یافتن منبع درد در نیمی از کودکان/نوجوانان ، پزشک شما ممکن است استراحت یا درمان را پس از ارزیابی اولیه و سی تی اسکن توصیه کند.

۱-فشار عضلانی یا استفاده بیش از حد (حاد یا مزمن) شایع ترین علت کمردرد در کودکان و نوجوانان است.

عدم تعادل یا ضعف اصلی عضلات ممکن است به درد کمک کند.

فشارهای حاد معمولاً پس از یک دوره استراحت یا اصلاح فعالیت برطرف می شوند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن یا ناپروکسن) و یخ ممکن است با کاهش تورم به تسکین علائم حاد کمک کند.

بعد از ۴-۵ روز ، کمپرس گرم ترجیح داده می شود زیرا گرما ممکن است به شل شدن ماهیچه ها و کاهش اسپاسم عضلانی کمک کند.

یک برنامه منظم پیاده روی کم ضربه با هدف ۳۰-۴۵ دقیقه در روز می تواند با افزایش درد اولیه به افزایش حالت تهویه کمک کند. کشش همسترینگ و تقویت شکم می تواند به تسکین درد مداوم کمر کمک کند.

بسیاری از کودکان و نوجوانان از یک برنامه فیزیوتراپی رسمی برای آموزش تمرینات مناسب بهره مند می شوند.

۲-دور گردن یا کیفوز ممکن است معمولاً در نوجوانان منجر به کمردرد شود. برای برخی ، دور پشت به دلیل وضعیت بد بدن است و می تواند با تمرینات اصلی بهبود یابد.

۳- اسپوندیلولیز به نقص یا شکستگی استرس در ستون فقرات خلفی اشاره دارد که می تواند باعث کمردرد شود.

فعالیتهایی که مستلزم پیچ خوردن یا افزایش بیش از حد کمر است.

(مانند ژیمناستیک ، کشتی ، شیرجه ، فوتبال و هاکی) ممکن است باعث افزایش استرس در ناحیه کمر و در نتیجه ضربه به استخوان و در نهایت شکستگی شود.

درد معمولاً با کشش پشت بدتر از خم شدن به جلو است.

استراحت و ورزش و انجام تمرینات متمرکز بر کشش همسترینگ و قدرت مرکزی می تواند به رفع تنش در ناحیه کمر و بهبود علائم کمک کند.

بریس پشتی می تواند تا حدی تسکین دهنده باشد. جراحی برای موارد درد شدید است که با درمان غیر جراحی بهبود نمی یابد.

۴- اسپوندیلولیستزیس به لغزش یک مهره به جلو نسبت به مهره زیر اشاره دارد و بیشتر در ستون فقرات تحتانی یا کمری انجام می شود.

نقص در ستون فقرات خلفی باعث می شود که این لغزش رخ دهد. وقتی مهره به جلو می لغزد ، می تواند به اعصاب نخاعی آسیب برساند.

اغلب کودکان/نوجوانان می توانند در صورت کمترین درد ، با لغزش های ملایم در ورزشهای کامل شرکت کنند. اگر لغزش ها شدید یا پیشرونده باشد ، ممکن است جراحی توصیه شود.

۵- فتق دیسک در نوجوانان به ندرت اتفاق می افتد ، اما در حین فعالیت های شدید مانند وزنه برداری امکان پذیر است. بر خلاف بزرگسالان ، کودکان و نوجوانان هنوز صفحات رشد در انتهای مهره های خود دارند.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، ممکن است جراحی برای برداشتن قطعه استخوان ضروری باشد.

۶-عفونت می تواند استخوان های مهره ای یا دیسک های ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد.

عفونت فضای دیسک ، که به دیسکیت معروف است ، کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می دهد.

کودک مبتلا به عفونت ستون فقرات علاوه بر درد ممکن است تب ، سفتی کمر و امتناع از راه رفتن یا خم شدن در کمر داشته باشد.

آزمایشات آزمایشگاهی ، سی تی اسکن و یا MRI برای تشخیص مفید است. درمان معمولاً شامل آنتی بیوتیک ها است.

۷-تومورها ، اگرچه نادر هستند ، اما می توانند در ستون فقرات کودکان ایجاد شوند.

درد مداوم یا بدتر شدن ، درد شبانه یا درد همراه با تب یا کاهش وزن باید توسط پزشک ارزیابی شود. درمان بستگی به نوع تومور دارد.

کمردرد کودکان

سوالات رایج بیماران

۱-عوارض کمردرد در کودکان شامل چه مواردی است؟

در اکثر موارد کمر درد بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می‌کند و هیچ گونه عوارض جانبی را به جا نمی‌گذارد.

به طور کلی تشخیص علت اصلی درد کمر اهمیت بسیار زیادی دارد تا پزشک بتواند قبل از آنکه خیلی دیر شود به درمان کمر درد بپردازد.

در غیر این صورت ممکن است درد مزمن و دائمی شود و عوارضی از قبیل خم شدن کمر به سمت جلو را به دنبال داشته باشد.

۲- چگونه می‌‌توان از کمردرد کودکان جلوگیری کرد؟

کمر درد کودکان اغلب با درست نشستن و ایستادن بهبود پیدا می‌کند.

برداشتن اشیا به طور صحیح و اجتناب از انجام حرکات تکراری که باعث کشیدگی ستون فقرات می‌شود می‌‌تواند از بروز کمر درد پیشگیری نماید.

کمک کردن به کودک برای نداشتن هرگونه استرس بهترین کاری است که والدین می‌‌توانند در حق کودک خود انجام دهند زیرا سلامت روان با درد کمر ارتباط نزدیکی دارد.

۳-کمر درد در کودکان چگونه درمان داده می‌شود؟

الف)مصرف دارو

پزشک مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن و غیره را برای تسکین درد کودک تجویز خواهد کرد.

این داروها می‌‌توانند به تسکین درد کمر و حرکت کردن کودک کمک کنند.

اما در صورتی که مصرف این داروها نتواند باعث تسکین کمر درد کودک شود پزشک دوز قوی‌تر داروهای مسکن را برای کودک تجویز خواهد کرد.

ب) حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی می‌تواند به کودک نحوه نشستن، ایستادن و راه رفتن به طور صحیح را یاد دهد تا ستون فقرات خوب در حالت مناسبی قرار بگیرد و به آن قسمت فشار وارد نشود.

همچنین تمریناتی را به کودک یاد می‌دهد که به تقویت عضلات مرکزی که وظیفه محافظت از کمر را برعهده دارند کمک خواهد کرد.

تقویت عضلات مرکزی بهترین روش برای پیشگیری از بروز کمر درد در آینده است.

ج) تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست یک روش درمانی دیگر است که پزشک برای تسکین کمر درد پیشنهاد می‌کند.

در این روش امواج خفیف الکتریکی از طریق پوست به سمت عصب هدایت می‌‌شود تا از ارسال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری گردد.

د) تزریق در نخاع

گاهی اوقات پزشک برای تسکین بیمار به انجام تزریق دارو در نخاع می‌پردازد و از انواع مختلفی از داروها برای تسکین درد کمر استفاده خواهد کرد.

به عنوان مثال تزریق کورتیکواستروئید می‌‌تواند به کاهش التهاب و درد حاصل از آن کمک کند. پزشک بر اساس نوع دارویی که تزریق می‌کند تعداد دفعات تزریق آن را محدود خواهد کرد تا ریسک بروز عوارض جانبی کاهش پیدا کند.

و) جراحی کمر

در صورتی که علت درد کمر فتق دیسک و تحت فشار قرار گرفتن یک عصب باشد پزشک انجام جراحی دیسککتومی‌ را برای خارج کردن بخشی از مواد دیسک پیشنهاد خواهد کرد.

جراحی لامینکتومی ‌نیز می‌تواند به رفع فشار از روی اعصاب ستون فقرات و طناب نخاعی بپردازد. فیوژن ستون فقرات نیز به ثابت کردن ستون فقرات کمک خواهد کرد.

هـ) ارتوپدی فنی

گاهی پزشک تشخیص می دهد که کودک برای درمان نیاز به استفاده از بریس ( ارتوز ) مناسب برای درمان کمردرد و بیماری های کمر کودک شما دارد.

بنابراین شما را به ارتوپدی فنی برای معاینه و ساخت ارتوز و بریس مناسب ارجاع می دهد.

درد کمر در کودکان