زانوی ضربدری در کودکان

زانوی ضربدری

زانوی ضرربدری در کودکان

زانوی ضربدری در کودکان یا بزرگسالان (“تغییر شکل زانو” ، “سندرم زانو زدگی” ، “زانو زده شده” یا “genu valgum”) وجود دارد. و یک تراز نادرست در اطراف زانو است که می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت عدم درمان ، می تواند منجر به درد زانو و انحطاط مفاصل شود. اصلاح ناهنجاری باعث بهبود مکانیک زانو و توانایی راه رفتن ، کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت سریع آسیب به زانو می شود.
زانو زده شده وضعیتی است که در آن زانوها به سمت داخل خم می شوند. و با یکدیگر لمس می شوند یا “ضربه می زنند”. حتی زمانی که فرد با مچ پاهای خود ایستاده است. این باعث ایجاد نیروی بیش از حد در قسمت بیرونی زانو می شو. که می تواند با گذشت زمان باعث درد و آسیب شود.
سندرم زانوزدگی معمولاً دو طرفه است – هر دو پا را درگیر می کند – اما در برخی موارد ، ممکن است فقط یک زانو را درگیر کند.

علائم خطر در وجود زانوی ضربدری

زانوی ضربدری می تواند ناشی از بیماری مادرزادی یا رشدی زمینه ای باشد یا پس از عفونت یا آسیب زانو ایجاد شود. دلایل متداول زانو زدن عبارتند از:
بیماری متابولیک
نارسایی کلیه
ضربه فیزیکی (آسیب)
آرتریت ، به ویژه در زانو
عفونت استخوان (استئومیلیت)
راشیتیسم (بیماری استخوانی ناشی از کمبود ویتامین D)
شرایط مادرزادی (مادرزادی)
تومورهای خوش خیم استخوان
شکستگی هایی که با تغییر شکل (مالونیون) بهبود می یابند
اضافه وزن یا چاقی نیز می تواند فشار بیشتری به زانو وارد کند و به ضربه زدن به زانو کمک کند.

زانوی ضربدری

علائم سندرم زانوزدگی

یک متخصص ارتوپدی سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار ، شرایط قبلی و سلامت فعلی وی را بررسی می کند. آنها همچنین معاینه فیزیکی پاها و راه رفتن را انجام می دهند. تصاویر اشعه ایکس در حالت ایستاده به تأیید تشخیص کمک می کند. تصاویر رادیولوژیکی از ساق پا تا مچ پا است به پزشک کمک می کند محل دقیق و محور مکانیکی تغییر شکل را مشخص کند.

تشخیص  زانوی ضربدری در کودکان

پزشک شما با شرح حال و معاینه فیزیکی شروع می کند. در طول درمان، پزشک شما سوالاتی در مورد سلامت کلی فرزند شما و همچنین سوالاتی که به طور خاص مربوط به کمردرد است ، می پرسد.

پزشک شما می خواهد بداند درد از چه زمانی شروع شده است ، آیا با آسیب یا فعالیت خاصی شروع شده و آیا بهتر یا بدتر می شود.

او از شما می پرسد که درد کجاست. کی بدتر به نظر می رسد . چه چیزی باعث بهتر شدن آن می شود و آیا شکایات دیگری مانند تب ، کاهش وزن ، درد در ساق پا یا تغییرات روده یا مثانه وجود دارد.

در طول معاینه فیزیکی زانوی ضربدری، پزشک شما با دقت به اسکلت فرزند شما نگاه میکند. پزشک کودک شما را معاینه می کند و به دنبال انحنای ستون فقرات ، وضعیت بدن ، تغییرات پوستی ، توانایی راه رفتن و تقارن است.

او هر یک از استخوان های پشت را لمس می کند یا احساس می کند تا مناطق درد را شناسایی کند. پزشک از فرزند شما می خواهد که به جلو ، عقب و پهلوها خم شود.

او رفلکس ها و احساسات را بررسی می کند و همچنین پاهای کودک شما را بالا و پایین می برد و به دنبال علائم فشار بر اعصاب خروجی از ستون فقرات است.

پزشک همچنین آزمایشاتی را برای ارزیابی انعطاف پذیری ، قدرت و هماهنگی انجام می دهد.

زانوی ضربدری در کودکان

هنگامی که یک کودک متولد می‌شود، سیستم اسکلتی عضلانی او کاملا توسعه نیافته است و در نتیجه ضعیف است.

به طور طبیعی هنگامی که یک کودک بر روی پاهای ضعیف خود می‌ایستد، پاها به حالت قوسی شکل گرفته باقی می‌مانند (مچ پاها یکدیگر را لمس می‌کنند، اما زانوها از هم جدا هستند).

این یک عارضه‌ی طبیعی است و تا زمانی که کودک حدود ۲ سال سن دارد، همچنان ادامه دارد.

بعد از آن سیستم اسکلتی عضلانی به تدریج قوی می‌شود. اما نه به اندازه کافی برای حمل وزن بدن کودک در حالت ایستاده و صاف، و این زمانی است که اغلب زانوی ضربدری دیده می‌شود.

اگر فرزند شما بین سن ۲ تا ۴ سالگی زانوی ضربدری دارد، نیازی به ترسیدن نیست.

این عارضه در بچه‌های سن کم بسیار رایج است.

با این حال، پس از ۴ سالگی، کودکان به تدریج شروع به صاف ایستادن می‌کنند.

و یک ساختار بدن محکم را تقویت می‌کنند، کاملا مانند یک بزرگسال.

اگرچه برخی از کودکان ممکن است این پیشرفت را تا حدودی دیرتر شروع کنند. حتی تا سن هفت سالگی، باید بتوانند درست مثل هر بزرگسال دیگر بدون هیچ نشانه‌ای از زانوی ضربدری صاف بایستند.

علاوه بر این، در طول سالهای رشد، عارضه‌ی زانوهای ضربدری ممکن است خیلی چشمگیر نباشد.

برخی از کودکان ممکن است کمی هم ترازی بیرونی مچ پا داشته باشند.

در حالی که برای برخی یکی از زانوها ممکن است ضربدری باشد. و دیگران ممکن است هنگام ایستادن صاف باقی بمانند.